Sygn.akt VIACa269/06 Lo b o v e

quwiﬁ YOV RAVY s';..-

"WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dma 11 pazdzxermka 2006 r.
| _:Sqd Ape_'l.aCany w Warszawie Wydziai VI Cywiln.y w skladzie:

Przewodniczacy - Sedzia - SA Zofia MérkoWskzi

Sedzia - SA Ewa Sniegocka
- SO del. Teresa Mréz
Protokolant - st. sekr. sad. Monika Trzaskoma

po rozpoznaniu w dniu 11.10.2006r. w Warszawie

na rozprawie sprawy z powédztwa Waldemara Deszezynskiego

przeciwko Malgorzacie Soleckiej, Andrzejowi Stankiewiczowi

i Presspublica Sp. z o.0.

o ochrong débr osobistych

na skutek apelacji powoda

od wyroku Sadu Okregowego w Warszawie

z dnia 17 czerwca 2005 r.

sygn. akt XXVI C 21/05

I. zmienia wyrok w zaskarzonej czeSci w ten sposéb, ze:

1) nakazuje pozwanym Malgorzacie Soleckiej, Andrzejowi Stankiewiczowi i
Presspublica Sp. z 0.0. zamieszczenie w gazecie Rzeczpospolita na pierwszej
stronie pogrubiong czcionkg w terminie tygodnia od uprawomocnienia sie
wyroku oéwiadczenia mastepujacej tresci: "Malgorzata Solecka i Andrzej
Stankiewicz jako autorzy artykuiu pi. “Leki za miliony doiaréw"
opubhkowaneﬂo w gazecie Rzeczpospolita -z dnia 12 maja 2003 r. oraz
wydawea tej gazety Presspublica Sp. z o.0. o§wiadczaja, Ze w wymienionym
wyzej artykule stwierdzeniem, jakoby Waldemar Deszczynski proponowal
wprowadzenie leku na liste refundacyjng Ministra Zdrowia i Opieki
Spolecznej w zamian za wielomilionows lapéwke, naruszyli dobra osobiste
Waldemara Deszezynskiego narazajac go na utrate dobrego imienia i
zaufania potrzebnego do wykonywania dzialalnosci publiczne;j i zawodowej
i za to go przepraszajg"'.

2) wpis ostateczny ustala na kwote 5.000 zl (pieé¢ tysiecy zlotych) i poleca
pobranie od pozwanych Malgorzaty Soleckiej, Andrzeja Stankiewicza i
Presspublica Sp. z 0.0. na rzeez Skarbu Panstwa - kasa Sadu Okregowego w




Warszawie kwoty 4.400 zl (cztery tysigce czterysta) tytulem nieuiszczonego
wpisu; .

3) zasadza od pozwanych Malgorzaty Soleckiej, Andrzeja Stankiewicza i
Presspublica Sp. z o.0. na rzecz powoda Waldemara Deszczynskiego kwote
960 zl (dziewigéset szesédziesiat) tytulem zwrotu kosztéw procesu;

11. oddala apelacje w pozostale] czgsci

III. zasadza od pozwanych Malgorzaty Soleckiej, Andrzeja Stankiewicza i
Presspublica Sp. z 0.0. na rzecz powoda Waldemara Deszczynskiego kwote
5.270 zl (pie¢ tysiecy dwieScie siedemdziesiat) tytulem zwrotu kosztéw
procesu za druga instancje. ;




Sygn. akt Vi A Ca 269/06

Uzasadnienie

| Powod Waidemar. Dészczyﬁski wniost przeciwko pozwanym Malgorzacie Soleckiej,
Andrzejowi Stankiewiczopwi Maciejowi tukasiewiczowi i Presspublica Sp. z o.0.
pozew 0 ochron@ dobr osoblstych w ktérym wnosit o:

- nakazanle pozwanym usuniecia skutkéw naruszenia débr osoblstych powoda
poprzez opublikowame w gazecie ,Rzeczpospolita” oraz w ,Gazecie Wyborczej" na
pierwszej stronie pogrubiong czcionkg na koszt wiasny w.terminie tygodnia od
upréwomocniénia sig wyroku o$wiadczenia nastepujgcej tresci: .
,,My nlzej podpisani Mafgorzata Solecka, Andrzej Stankiewicz jako autorzy artykutu
pt. Leki za mmony dolarow” 0pubhkowanego w gazecie ,Rzeczpospolita” z dnia
12.05.2003r oraz redaktor naczelny gazety ,Rzeczpospolita® Maciej t.ukasiewicz i
wydawca ‘te] gazety Presspubllca Sp Z 0.0. w wyniku przegranego: procesu
oswaadczamy, ze dopuscilismy sig. w wyzej wymienionym - artykule podania
szkafu;a_cych mformacp dotyczgcych Waldemara Deszczynskiego: i naruszajgcych
Jego dobra osobiste, w szczegolnosci dotyczacych takich stwierdzen jakoby
Waldemar Deszczynski proponowat wielomilionowg tapéwke za wprowadzenie lekow
na hstq refundacyjng Ministerstwa Zdrowia i Opieki Spolecznej przez co naruszylismy
dobra osobiste Pana Waldemara Deszczynskiego, ponizylismy jego osobe w opinii
publicznej, bezzasadme_narazﬂnsmy. go na utrate dobrego imienia oraz zaufania
potrze'bne.go mL! do wykonywania dziatalnosci publicznej i zawodowej. Szczerze
ubolewamy, ze doszlo do napisania i wydania przez nas wyze] wymienionego
artykufu I przepraszamy Pana Waldemara Deszczyriskiego za przykrosci, ktérych
do_zna{ w wyniku naszych nieprzemyslanych dziatan.”

- ulpowaznienie powoda do opublikowania wyzej wymienionego oswiadczenia na

koszt po_zWanych,




- zasgdzenie solidamie od pozwanych kwoty poczqtkoWo 500.000 zl, a ostatecznie
50.000 2z tytulem zados$cuczynienia za doznang krzywde z ustawowymi odsetkami
od daty uprawomocnienia sig wyroku w niniejszej sprawie

- zasadzenie kosztéw procesu.
Pozwani wnieéli o oddalenie powddztwa.

Sad Okregowy ustalit nastepujacy stan faktyczny:

W gazecie ,Rzeczpospolita” z dn. 12.05.2003r ukazat sie artykul autorstwa
Matgorzaty Soleckiej i Andrzeja Stankiewicza pt. ,Leki za miliony dolaréw”. W tresci
artykutu autorzy oprocz wlasnego negatywnego komentarza odnognie sposobu
podejmowania w Ministerstwie Zdrowia decyzji dotyczgcych rejestracji lekéw i
wprowadzania ich na listy refundacyjne przedstawili zdarzenie zrelacjonowane im
przez przedstawicieli poiskiego oddziatu jednej z wielkich firm farmac-e-'ut"yczhych (bez
wskazania nazwisk fych osdb). Dziennikarze oparli sie réwniez na inform'acjach z
rozmoéw przeprowadzonych z Aleksandrem Naumanem, Bogdanem Oleksiakiem i
Waldemarem Deszczyriskim oraz na o$wiadczeniu przestanym im przez Mariusza
tapiiskiego. W publikacji twierdzenia przedstawicieli koncernu konfrontowane 53z
twierdzeniami Waldemara Deszczyriskiego, powolywane sg tez wypoWie-dz_E innych
rozméwcow komentujacych to zdarzenie, nadto przedstawiona zosfa{é éylwetka
Waldemara Deszczyriskiego, przebieg jego kariery zawodoWej i politycznej. Autorzy
~artykuiu wskazali na konkretne sprzecznosci i niejasnosci w relacjach Waldemara
Deszczyfiskiego  ze spotkart z przedstawicielami koncernu. Artykut stawia w
negatywnym swietle' powoda jako osobg pelniaca wysokag funkcje pUincznq
(dyrektora gabinetu politycznego Ministra Zdrowia). Przedstawione w artykule dwie
wersje zdarzenia umozliwiajg czytelnikowi wiasng ocene przebiegu spotkan powoda
z przedstawicielami koncernu. o '

W sprawie jest bezsporne, ze powdd spotkal sie dwukrotnie w festauzrécjaoh na
terenie Warszawy z przedstawicielami amerykanskiego koncernu farmaceutycznego
Merck Sharp and Dohme Idea Inc. S.A. - Hansem Maartenem van den Nouland i
tukaszem Zybaczyriskim przedstawiajac sie jako szef gabinetu politycznego Ministra
Zdrowia. Na spotkania te przybyt ze swym znajomym Bogdanem Oleksiakiem,
wiascicielem Mokotowskiego Centrum Osteoporozy. Przedmiotem spotkann byla
mozliwo§¢ wspdlnego przedsiewzigcia amerykanskiego koncernu i Mokotowskiego
Centrum Osteoporozy w zakresie stworzenia sieci placéwek leczenia osteoporozy w



Polsce. Firma amerykanska byta zainteresowana umieszczeniem swojego leku na
osteoporoze na lidcie lekdw refundowanych ustalanej w Ministerstwie Zdrowia —
bytoby to dla firmy wymiernym sukcesem finansowym. Na spotkaniach omawiano
kwestie arganizacyjne i finansowe zwigzane z projektem wspdlnego przedsiewziecia
oraz trudnosci spotki MSD z wprowadzeniem leku na liste refundacyjna, Ostatecznie
nie doszio do realizacji projektu, gdyz firma MSD nie zaakceptowata stawianych jej
warunkéw finansowych. Dyrektor polskiego oddziatu firmy Atle Flo i dyrektor
finansowy Hans Maarten van den Nouland nawigzali kontakt z prasg twierdzac, ze
Waldemar Deszczynski  Zadat od firmy korzysci majatkowych w zamiantza
umieszczenie leku na fiscie refundacyjnej. Temat ten podjeli dziennikarze Malgorzata
Solecka specjalizujaca sie w sprawach zwigzanych ze sfuzbg zdrowia i Andrzej
Stankiewicz. Przeprowadzili oni rozmowy z Atle Flo, Hansem Maartenem van den
Noulandem, Waldemarem Deszczyniskim i Bogdanem Oleksiakiem oraz wysokimi
‘urzednikami w Ministerstwie Zdrowia weryfikujac uzyskane informacje. Dyrektor Atle
Flo byt dla nich wiarygodnym Zrédiem informacji, zwlaszcza, ze zobowigzat sie
potwierdzi¢ podane informacje przed sadem. W trakcie rozmoéw dyrektorzy
przedstawili jednolitg i spdjng wersje przebiegu spotkan, natomiast Waldemar
Deszczynski zmieniat swoje stanowisko i podawat informacje, ktére okazywaly sie
niezgodne z prawda. Wobec rozbieznosci dziennikarze zdecydowali sie przedstawic
w artykule dwie wersje przebiegu spotkari. Malgorzata Solecka uznata, ze temat jest
wazny épo{ecznie, gdyz dotyczy problemu korupcji w stuzbie zdrowia, a od dawna
dochodzity do niej sygnaly o niejasnosciach i nieprawidiowosciach przy
wprowadzaniu lekow na liste refundacyjna, -

Rozwazajgc powyzszy stan faktyczny Sad Okregowy doszedt do wniosku, ze
zeznania swiadkow tukasza Zybaczyniskiego, Atle Flo i Hansa Maartena van den
Noulanda co do przebiegu spotkari i tematu rozméw sg w zasadzie zbiezne. Dyrektor
Atle Flo, ktoremu przebieg spotkan relacjonowali Lukasz Zybaczyriski i Hans Maarten
van den Nouland, jednoznacznie zrozumiaf, iz przekazanie pieniedzy na wskazane
konto umozliwi wprowadzenie leku na liste refundacyjng. Taka wersja zdarzenia
zostala przekazana dziennikarzom. Swiadek Atle Flo stwierdzit, ze tresé artykufu
bardzo dobrze odzwierciedia to, o co chodzilo w prowadzonych rozmowach, nawet,
jedli sformufowania uzyte przez dziennikarzy nie sa dokiadne: takze éw. van den
Nouland potwierdzil, Zze sens jego wypowiedzi zostat zachowany. Waldemar
Deszczyniski potwierdzit, ze dziennikarze przeprowadzili z nim rozmowy i nie mial




zastrzezen co do tych fragmentdw artykulu, ktére zostaly oparte na jego
wypowiedziach, natomiast pozostale informacje uznat za nieprawdziwe i naruszajace
jego dobra.. :

W ocenie Sgdu Okregowego zakwestionowane przez powoda'fragmenty artykutu
zostaly napisane zgodnie z wersjg przedstawiong dziennikarzom przez dyrektoréw
spotki MSD, a spéjnosc ich relacji upowazniata dziennikarzy do uznania, Ze osoby te
sq wiarygodnym zrodtem informacji, szczegolnie w- konfrontacji z informacjami
uzyskanymi od. Waldemara Deszczyriskiego i Bogdana Oleksiaka, ktérzy nie potrafili
w sposob logiczny i przekonywujacy przedstawié przebiegu spotkan, a zwiaszéza
roli, jakg odgrywat na nich wysoki urzednik panstwowy. Zdaniem Sadu fakt
uczestniczenia powoda w tych spotkaniach stawiat go w sytuacji dwuznacznej, a
okoliczno$é¢ ta w powigzaniu z budzgcymi zaufanie dziennikarzy pracownikami MSD
pozwalata na uwiarygodnienie relacji dyrektorow. T

Sad Okrggowy wzigt pod uwage, iz dziennikarz jest zobowigzany do szczegéing
starannosci i rzetelnoSci przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiatéw prasowych
oraz dziatania zgodnego z etyka zawodowa i zasadami wspotZycia spolecznego i
uznai, Ze pozwanym dziennikarzom nie mozna zarzucic, ze piszac artykut oparli sie
na Zrodtach - niesprawdzonych lub niewiarygodnych. Nie ulega watpliwosci, ze
publikacja podejmowata wazny aspekt zycia publicznego, a ujawnienie korupcji jest
dziataniem w obronie spotecznie uzasadnionego interesu. Z tych przyczyn dziatania
pozwanych pozbawione byty bezprawnosci i dlatego, chociaz doszio do naruszenia
débr osobistych powoda, co spowodowato dla niego niewymierne straty moralne, to
jednak pozwani nie ponoszg za to odpowiedzialnosci. W ocenie Sadu ustalenie w
procesie cywilnym, czy na datg publikacji zarzuty postawione powodowi odpowiadaly
prawdzie przekracza mozliwosci dowodowe pozwanych i zgodnie z orzecznictwem
Sgdu Najwyzszego przeprowadzanie dowodu prawdy nie jest konieczne do
wykazania braku bezprawnosci dziatania. Sad Okregowy powotat sie na uchwale
Sgdu Najwyzszego z dn. 18.02.2005r, Ill CZP 53/04 i siwierdzit, ze okolicznosé, czy
zarzut byt prawdziwy, czy tez nie zostanie wyjasniona w postepowaniu karnym
toczacym sie w Prokuraturze Apelacyjnej w Warszawie w sprawie Ap 1l Ds. 10/03.

Z tych wszystkich wzgledéw Sad Okregowy w Warszawie wyrokiem z dnia 17

czerwea 2003r oddalit powodztwo i orzekt o kosztach procesu.




Apelacje od tego wyroku ztozyt powod _

W apelacji skierowanej przeciwko pozwanym Maigorzacxe So[ecklej, Andrzejowi
Stankiewiczowi i Presspublica Sp. z 0.0. powdéd zaskarzyt wyrok w czesci oddalajgcej
powodziwo co do roszezen nlemathkowych |
Zaskarzonemu wyrokowi zarzucit razape naruszeme przep:sow prawa matenalnego
fj. art. 23 1 24 kc oraz art. 12 ust 1 pkt 1 prawa prasowego oraz naruszenie prawa
procesowego, f. art. 233 § 1 kpc przez dowolng oceng wiarygodno$ci i mocy
dowodow, bez wszechstronnego rozwazenia caftosci zebranego _mater?a%u
dowodowego i art. 328. § 2 kpc przez niewyjasnienie sprz__ecz_hoéci w zeinaniach; na
podstawie ktorych Sad ustalit stan faktyczny | o |

w uzasadnlemu apelacji powdd podnidst, iz w rzeczymstoscr artykut powstaJ nie w
obronie interesu spofeczenstwa polskiego, lecz na zamodwienie i w interesie
zagranicznego koncernu farmaceutycznego, zabiegajacego o umieszczenie na liscie
lekow refundowanych witasnego nowego leku, kidry wyparlby z rynku inne , takze
polskie leki na to samo schorzenie. Dyrektor Atle Flo zwrdcit sie do prasy z zamiarem
doprowadzenia do pomysinych dla niego rozwiazan, za$ dzienn'ikar_ze_bezkry'tycznie
podazyli za tg intencja. . o | | o
Ponadio Sad biednie przyjat, ze prze$wiadczenie dziennikarza o wiarygodnosci
zrodfa jest rbwnozn aczne z wykaz.anielﬁ nalezytej starannosci i nie przywiqza} Zzadnej
wagi do okolicznosci, ze dyrektor Atle _Fld nie byi_.bezpoéredhim swiadkiem rozmoéw i
znaf ich przebieg jedynie z relacji swych wspoipracownikow, z ktér.ych.je.den — Hans
Maarten van den Nouland nie znai jezyka polskiego, powod za$ nie znat jezyka
angielskiego i bezposrednia wymlana zdan migdzy nimi nie byla mozhwa W iegj
sytuacji istotnym byto uzyskanie wiadomoséci od osoby, ktéra byta tacznikiem miedzy
powodem a przedstawicielem 2agranicznego koncemu,. czyli od tukasza
Zybaczyniskiego, z nim jednak dziennikarze nie rozmawiali. Zeznania tukasza
Zybaczynskiego ztozone przed Sadem w peini potwierdzajg wersje wydarzen
przedstawiong przez powoda i nie mogly stanowi¢ podstawy do postawienia
powodowi zarzutu zadania przez niego tapéwki w zamian za umieszczenie leku na
liscie refundacyjnej. _ .

Sad Okrggowy zdaniem powoda dokonat wadlrwej oceny jego zeznan odmaw:ajap im
wiarygodnosci w istotnej czgsci i powolujgc sie na relacjonowane przez pozwanych

jego zmienne stanowisko przy przedstawianiu przebiegu spotkar.




Powodd podnidst takze, iz whrew twierdzeniom Sadu, wyjasnienie prawdziwosci
postawionego mu zarzutu zgdania fapowki za umieszczenie leku na liscie
refundacyjnej nie nastapi na drodze postgpowania kar’nego' prowadzonego przez
Prokurature Apelacyjng w Warszawie, gdyz w sprawie tej taki zarzut w ogole nie
zostat powodowi przedstawiony | dlatego tak istotne dla powoda jest uzyskanie
wyroku uwzgledniajacego powddztwo w sprawie niniejszej.

Powod wyjashit takze, IZ nie zglasza juz zadnych roszczen w stosunku do Macieja
Lukasnewmza ‘wobec jego émierci oraz, ze ‘apelacje ograniczyt do rozstrzygnlqcia
roszczen niemajatkowych wylacznie ze wzgleddéw finansowych. '
W konkluzji powdd wnidst o zmiane wyroku w zaskarzonej czesci | uwzglednienie
" jegs zadar ewentualnie o uchylenie zaskarzonego wyroku | przekazanie sprawy do

ponownego rozpoznania.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepme

Apelacja jest uzasadniona.

Na uwzglednienie zastuguja wszystkie zarzuty apelujacego.

Na wstepie zaznaczy¢ nalezy, iz Sad Okrggowy nie' miat watpliwosci 'cd do tego, ze
doszio do naruszenia dobr osobistych powoda powodujgcego niewymierne: 'straty
" moralne po jego stronie. Sad Apelacyjny podziela to stanowisko. Postepowanie,
ktore zostalo przypisane powodowi, a mianowicie proba wymuszenia fapowki w
zamian za spowodowanie umieszczenia leku na ligcie refundacyjnej jest niewafpliwie
przestepstwem Sciganym na podstawie przepisow prawa karnego. Czyn taki jest
szczegblnie surowo traktowany, gdy dopuszcza sig go osoba piastujgca wysoka
funkcje publiczna, a takg byt w owym czasie powod. Postawienie zarzutu popetnienia
lub chodby usitowania popetnienia przestepstwa przynosi ujime kazdemu czlowiekowi
poddajac w watpliwo$é jego uczciwosé, stanowi bez watpienia razace naruszenie
jego débr osobistych w postaci czci | dobrego imienia | powoduje szereg perturbacji w
jego Zyci-u' prywatnym. W przypadku, gdy jest to cziowiek peinigcy wazne funkcie w
organach paristwa tego rodzaju zarzuty dyskredytuja go w oczach opinii publicznej,
narazajg go na utrate zaufania potrzebnego do dalszego wykonywania tych funkcii i
prowadzenia dziatalno$ci zawodowej, wplywajg na ksztattowanie jego ne'gatyWhego
wizerunku w. érodowisku. Na temat Ujemnych nastepstw publikacji przedmiotowego
artykulu w zyciu powoda zeznawala jego zona $w. Katarzyna Szachufowicz-

Deszczynska, ktérej zeznania Sad Okregowy uznat za w petni wiarygodne i



‘obrazujace faktyczng sytuacje powoda po ukazaniu sig artyk-u%u. Sad Apelacyjny
podz-iela t@-' oceng zeznan _wymiénionego éwialdk'a, kté_ra twierdzi{a, ze _wprawdzie
najblizsi odebrali artykut jako _nagonkég na powoda i wspierali go w trudnyc'h:chwi.iach,
jednak wigkszos¢ znajomych odwrdcita 'sie od niego. Opinia publiczna byta
nastawiona przeciwko niemu. Negatywne nastawienie do powoda odczuta takze j jego
zona, ktoérej klienci w sposob meprzychylny navwa_zywal; w rozmowach do osoby
meza badz tez w ogodle rezygnowali z uslug s$wiadka (§w. K.Szachutowicz-
Deszczynska jest notariuszem). Dzieci powoda i $wiadka spdty_kafy sig z
nieprzyjaznymi komentarzami ze strony kolegow. Tres¢ a.rtyk'u{u_ i postawione w nim
tezy spowodow'a{y problemy w dzia#élnoéci spotki, w _ktérej powdd byt udzi_étowoem i
ostateczny upadek finansowy tej firmy. Niestawa powoda wplynefa na trudnosci ze
znale_zieniem przez niego zatrudnien_ia. Ostatecznié zarzuty postawione powodowi
przyczynily sie do znac_:znégo pogorszenia si¢ sytuacji finansowej jego rodziny. Nie
ulega wigc watpliwosci, Ze kwestionowana publikacja spowodowala szereg
negatywnych nastepstw w zyciu powoda. | _ _

Naruszenie dobr osobistych rodz: odpomedz:alnosc w zakreS|e prawa cyw:lnego
tylko wtedy, jesli jest bezprawne. Ustawodawca wprowadzit dom_.memame
bezprawnosci, co skutkuje koniecznoscia obalenia tego domniemania przez
pozwanego, ktdry chce sie uwolnié od odpoWiedzialnoéci Przyczynami
wytgczajgcymi bezprawno$¢ sg dzialanie w ramach obowazu;qcego porzadku
prawnego oraz dziatanie w obronze uzasadmonego interesu indywidualnego lub
spotecznego. W przypadku naruszenia ddbr osobistych publikacjami w srodkach
masowego przekazu szczegolne znaczenie ma przepis art, 12 prawa prasowego
nakazujgcy dziennikarzom zachowanie szczegdine| rzetelnoéci i starannosci przy
zbieraniu i wykorzystywaniu materiatow prasowych, zwtaszcza . sprawdzenie
zgodnoéci z prawdg uzyskanych informacji lub podanie ich Zrédia. Do niedawna za
podstawowy warunek ewentualnego uchylenia bezprawnosci dziatania byta uwazana
prawdziwos¢ stawianych zarzutéw, jednak ostatnio w orzecznictwie Sadu
Najwyzszego zdaje sig przewaza¢ poglad, iz wystarczajaca. przes%én.kq uchylenia
bezprawnosci dziatania jest dochowanie wymogu nalezytej starannosci — niezaleznie
od ostatecznych efektow tych dziafan. Przykladem takiej tendencji sa orzeczenia
Sadu Najwyzszego z dn. 14.05.2003r, | CKN 463/01, z dn. 18.02.2005r, [il CZP
93/04 i in. W uzasadnieniu wyroku | CKN 463/01 Sad Najwyzszy stwierdzil, ze:
.Za bezprawne, w rozumieniu art. 24 § 1 k.c., nie moze byé uznane opublikowanie




materiatu prasOWe"go naruszajgcego dobra osobiste, gdy okaze sie, ze zawiera on
:nformac;e nieprawdziwe, ]eZE|I dziennikarz, dziatajac w obronie uzasadnionego
interesu spo{ecznego zachowat szczegolna_ staranno$é i rzetelnosé przy zbieraniu i
wykorzystamu tego materialu. Bezprawnym bowiem nie jest dzialanie wypelniajace
obowigzki natozone przez ustawe. Dzialanie dziennikarza, ktére nie jest bezprawne,
nie moze zas powodowac jego odpowmdzralnoém za naruszenie doébr osobistych
(art. 24 k.c.)." ' '

Odnoszac to stanowisko do realiow niniejszej sprawy i odsuwajac na bok kwestie
prawdziwosci postawionego powodowi zarzutu stwierdzié nalezy, iz wbrew ocenie
Sadu Okregowego nie mozna zdaniem Sadu Apelacyjnego uznaé, iz dziennikarze
przy zbieraniu materialow | przygotowywaniu artykutu zachowali szczegéing
starannoéé. O jej braku $wiadczy przede wszystkim zaniechanie jakiegokolwiek
kontaktu z tukaszem Zybaczynskim. Dziennikarze po rozmowach z Atle Flo i
*Hansem Maartenem van den Noulandem wiedzieli, ze tukasz Zybaczyriski pefnit role
tiumacza pomiedzy nieznajacym jezyka polskiego Hansem van den Noulandem i nie
méwiacym po angielsku powodem oraz, ze wiedza Atle Flo na temat przebiegu
spotkar powoda z przedstawicielami koncernu pochodzita miigdzy innymi wiasnie od
niego. W tej sytuacji pominiecie rozmowy z ta osobg — jedng z zaledwie czterech
uczestniczacych w “spotkaniach — bylo kardynalnym bledem dziennikarzy. O ile
odniesli wrazenie, iz Atle Flo nie zyczy sobie, aby dziénnikarze rozmawiali z osoba
przez niego nie wskazang, to fakt taki powinien wzbudzi¢ ich szczegding czujnosc. Z
zeznan dziennikarzy wynika, ze formulujac zarzuty pod adresem powoda oparli sie
glownie na twierdzeniach Atle Flo, ale nie starali sig nawet o potwierdzenie, czy
wersja przekazana im przez Atle Flo jest taka sama, jak wersja bezpoéredniego
uczestnika spotkan &. Zybaczyriskiego, przeprowadzili natomiast rozmowy z osobami
"nie majacymi wiele wspélnego z kwestiami stanowigcymi temat artykulu (np. z
~ postankg Radziszewska). Nie zainteresowali sie, dlaczego dyrektor Atle Flo z tak
" bulwersujacy informacjg zgtosit sie do nich dopiero po kilku miesigcach od zaistnienia
zdarzer. Ponadto dziennikarze zbyt pochopnie uznali dyrekiora Atle Flo za osobe w
pemi wiarygodng. Zeznania pozwane] Matgorzaty Soleckiej na ten temat slusznie
skomentowat powéd w swym pismie z dn. 27.05.2005r k-279.

O nie dochowaniu przez dziennikarzy obowigzku nalezytej starannosci przy zbieraniu
i wykorzystaniu materialéw prasowych przekonujg zeznania przestuchanych w

sprawie swiadkéw, ktére Sad Apelacyjny ocenia inaczej niz Sad Okregowy. Zdaniem




Sadu Apelacyjnego catoksztait zebranego w sprawie materialu dowodowego nie
pozwala.né .sform.u#owanie wniosku, jakoby dziennikarze mieli uzasadnione podstawy
do postawienia powodowi zarzuty, iz zadat fapéwki w zamian za wprowadzenie leku
- na liste refundacyjna, w szczegoinosci wniosek taki nie wynika z zeznart $wiadkow.
Analizujac zeznania $w. Atle Flo trzeba miec na WZglegdzie, Zze na temat zachowan
powoda na spotkaniach z przedstawicielami koncernu wie on tylko tyle, ile
powiedzieli mu bezposredni uczestnicy tych spotkan, czyli Hans van den Nouland i
tukasz. .Zybéczyr'tski, zatem wiedza Atle Ff-o w tym zakresie obarczona jest pewnym
bledem wynikajqcym'z nieuchronnych niedostatkéw ttumaczenia i przekazu. Wediug
Sqdu Okregowego sw Atle Flb Jednoznacznie zrozumial, iz przekazanie pienigdzy
na wskazane konto umozliwi wprowadzenie leku na liste refundacyjng”, Sad nie
przeanalizowai | jednak, czy takie zrozumienie przez = $wiadka relacji
wspobipracownikow bylo  prawidlowe. Wiarygodnos¢ tego $wiadka, wbrew
przekonaniu dziennikarzy i rodwniez Sadu Okregowego fno;’:e budzi¢ pewne
zastrzezenia, m.in. dlatego, ze Atle Flo wyraznie nie chcial, aby dziennikarze
rozmawiali z .. Zybaczynskim, z niewiadomych przyczyn zwrocit sie do prasy dopiero
" po kilkku miesigcach od zdarzenia, a obecnie twierdzi, ze wcale nie chodzito mu o
spowodowanie ukazania sig artykutu na ten temat, za$ dziennikarzy uwazat za
,,istotnych graczy w dziedzinie zdrowia publicznego”. Atle Flo i tukasz Zybaczyriski
byli konfrontowani przed ABW i jak twierdzi t. Zybaczynski wystapilo szereg
rozbieznoéci w ich zeznaniach. Trzeba tez pamietad, ze ostatecznie lista lekow
refundowanych. zostata ustalona i ogloszona w styczniu 2003r, jeszcze w grudniu
2002r t. Zybaczynski na polecenie dyrektora Atle Flo spotykal sie z powodem w
sprawie tejze listy, z czego moze wynika¢, ze gdyby lek Fosamax 70 mg znalaz sie
na .I-ié-cie refundacyjnej Ministra Zdrowia, to Atle Flo nie ujawnitby tych informacji,
ktdre sta%y sie tematem publikacji. _ B _

Sw. Atle Flo potwierdzit, ze tre$é artykutu odzwierciedla jego wypowiedzi wobec
dziennikarzy, wyjasniajac jednoczesnie, Ze tekst, kidry ukazat sie w gazecie
przettumaczono mu przez telefon, mozna wiec mieé¢ watpliwosci co do dokladnogei
tego tumaczenia. Analizujgc tre$¢ zeznan Atle Flo stwierdzié trzeba, iz nie zeznai on,
ze powdd zadat dia siebie %apéWki w konkretnej kwocie w zamian za umieszczenie
leku na liscie refundacyjnej. W zeznaniach Atle Flo (tak zreszta, jak w zeznaniach
uczestnikow spotkan) mowa jest o propozycjach ze strony B. Oleksiaka i powoda
przekazania przez amerykanski koncern okreslonych kwot z przeznaczeniem na




stworzenie sieci placéwek leczenia osteoporozy w Polsce. Jest to jednak zupelnie
inna kwestia. Wszystkie osoby zorientowane w sprawie potwierdzily, ze B. Oleksiak
spotykat sie z przedstawicielami spoki MSD w sprawie projekiu wspélnego
przedsiewziecia polegajgcego na stworzeniu sieci placéwek leczenia osteoporozy.
Projekt ten byl dopiero na wstepnym etapie, niemniej byfo juz wiadomo, ze wkiad
finansowy spotki MSD miatby wynosié w pierwszym roku realizacji projektu ok. 1 —
1,5 min USD, nie uzgodniono jednak, w jakiej formie koncern bedzie finansowat to
przedsigwziecie — przedstawiciele spolkki MSD rozwazali jedynie dostarczenie
wyposazenia, zapewnienie lokali, opfacanie ich, itp., nie zaakceptowali natomiast
warunku postawionego przez drugg strone, tj. wplacenia uzgodnionej kwoty na
konto blizej nieokreslonej spotki. W tym wiasnie kontekscie byla mowa o milionie
dolardw, co wynika z zeznan wszystkich $wiadkow, z tym, Zze je'dyn'ie sw. Atle Flo
(znajacy przebieg spotkanl tylko z relacji swych wspotpracownikdw) {aiczy{ zadanie
wplacenia wymienionej kwoty ze sprawa listy refundacyjnej. Sw. Hans van den
Nouland zeznat, ze ,nie bylo zwigzku miedzy tym projektem a umieszczeniem
naszego leku na liscie lekow refundowanych”. Sw. tukasz Zybaczyniski zaprzeczyl,
aby istniata jaka$ zaleznoé¢ miedzy zadaniem wptacenia pieniedzy przez jego firme
a wprowadzeniem leku Fosamax na liste lekéw refundowanych i aby powdd lub
ktokolwiek inny proponowat spowodowanie umieszczenia leku na tej liscie w zamian
za pienigdze. Takze $w. B. Oleksiak stanowczo zaprzeczyl, aby powod na spotkaniu
z przedstawicielami firmy MSD zadat tapowki. Tre$é zeznan $wiadkéw nie potwierdza
zatem prawdziwosci tezy postawionej w przedmiotowej publikacji, a wyraZone} juz w
podtytule przedmiotowego artykutu. o

Trudno tez odmowic racji powodowi, gdy kwestionuje ocene jego zeznan dokonanq
przez Sad Okregowy w zestawieniu z oceng zeznan pozwanych. Sgd Okregowy
stwierdzit, ze ,Waldemar Deszczynski zmienial swoje stanowisko, podawa%
informacje, ktdre po sprawdzeniu okazywaly sie niezgodne z prawdg”. Stwierdzenie
to Sad oparl zapewne na wyjasnieniach pozwanego A. Stankiewicza, gdyz tylko on
zeznat w ten sposdb, z tym, ze Sad nie uzasadnit, dlaczego zeznania pozwanego A.
Stankiewicza w tym zakresie uznat za wiarygodne, a zeznaniom powoda tej
wiarygodnosci odmaowit. ' I

Stuszny jest zarzut powoda co do niemoznosci wyjasnienia prawdziwosci zarzutu
stawianego powodowi w postepowaniu prowadzonym przez prokurature. Przede

wszystkim zaznaczyé nalezy, iz prawdziwo$¢ zadnego zarzutu nie moze byé




wyjasniona w postepowaniu prowadzonym przez prokuraturg - wyjasnienia takiego
moze dokona¢ jedynie sad skazujac dang osobe za popeinienie przestepstwa badz
tez uniewinniajac go od takiego zarzutu. Racjg ma jednak powdd, Ze nie mozna
oczekiwaé jakiegokolwiek wyjasnienia tej kwestii na drodze postepowania karnego,
skoro w toczgcym sie juz od diuzszego czasu dochodzeniu w ogdle nie postawiono
powodowi zarzutu usitowania wymuszenia fapowki. W tej sytuacji nie bedzie mogla
byé zrealizowana teza z uchwaly Sadu Najwyzszego z dn. 18.02.2005r, 1ll CZP 53/04
powolana przez Sad Okregowy, zgodnie z ktorg ,jesli zarzut okaze sie nieprawdziwy,
dziennikarz zobowigzany jest do jego odwotania”, skoro bowiem zaden uprawniony
organ nie zajmuje sie wyjaénianiem kwestii, czy powdd usifowat wymusi¢ fapowke,
czy tez nie, to nigdy nie bedzie mozna stwierdzi¢, ze zarzut okazat sie nieprawdziwy.
Tre$¢ postanowienia o przedstawieniu powodowi zarzutow jest tez istotna z punktu
widzenia oceny rzetelnosci dziatania dziennikarzy, jak réwniez wnioskéw wysnutych
przez Sad Okregowy z zeznan przesluchanych w sprawie swiadkow. Okazuje sie
bowiem, ze na podstawie tych samych relacji dziennikarze stwierdzili, ze powod
probowat wymusié¢ fapoéwke za umieszczenie leku na liscie refundacyjnej, Sad
Okregowy uznat, ze byli oni uprawnieni do postawienia takiej tezy w artykule
prasowym, natomiast prokurator nie dopatrzyt sie tego rodzaju naruszen prawa ze
strony powoda i nie postawit mu takiego zarzutu.

Po dokonaniu powyzszej analizy Sad Apelacyjny doszedt do wniosku, iz zasadnosé
zarzutow apelacji powoduje konieczno$¢ zmiany zaskarzonego wyroku i
uwzglednienia pawodztwa (w czgsci objete] zaskarzeniem).

7Za naruszenie dobr osobistych powoda trescia publikacji w .Rzeczpospolitej”
odpowiadajg autorzy artykulu oraz wydawca gazety (art. 38 prawa prasowego).

W uzasadnieniu orzeczenia {V CR 500/81 Sad Najwyzszy wyrazit poglad, iz
sformutowanie tekstu przeproszenia 'czy innego oéwiadczenia nalezy zatem do
sadu”. W ocenie Sadu Apelacyjnego tekst oéwiadczenia proponowanego przez
powoda jest zbyt diugi, zawiera szereg powtorzen, odzwierciedla emocjonalne
nastawienie powoda do catego problemu i nie jest odpowiedni dla potrzeb niniejsze]
sprawy, dlatego tez Sad Apelacyjny przeredagowat tekst o$wiadczenia
zamieszczonego w pozwie czynigc je bardziej zwigzlym, zachowujgc jednoczesnie
jego sens i majac na uwadze cel, jakiemu ma stuzyc.

Sad Apelacyjny uznai , iz wobec tego, ze dobra osobiste powoda zostaty naruszone

publikacja zamieszczong w gazecie ,Rzeczpospolita” oswiadczenie majace na celu




usunigcie skutkdw tego naruszenia powinno réwniez zostaé opublikowane w tejze
gazecie, nie ma natomiast potrzeby zamieszczania tego oswiadczenia w  innych
dziennikach.

Z powyzszych wzgledéw Sad Apelacyjny zmienit zaskarzony wyrok i orzekt co do
istoly sprawy na mocy art. 386 § 1 kpe, oddalit apelacje w pozostatej czeéci na mocy

art. 385 kpc i orzekt o kosztach na podstawie art, 108 kpc w zw. z art. 98 kpc.

P ommteals gt 2 n e
HIEEL oy G P - :

4 2 2900n0is z oryginaes steerazam

. Sekretazs
N Y




